Specjalistyczny zawrót głowy

Medycyna to ciężki kawałek chleba, nie tylko z powodu ogromnej odpowiedzialności społecznej, ale również z powodów technicznych i administracyjnych. Nie bez przyczyny studia medyczne są uznawane przez większość ludzi za najbardziej skomplikowane – i trwają dłużej niż inne. Trudno się dziwić, skoro studenci mają do wyboru ponad 60 podstawowych specjalizacji lekarskich, a do tego dochodzą z czasem jeszcze specjalizacje szczegółowe oraz lekarsko-dentystyczne. Każda z nich posiada swoją charakterystykę i specyficzne uwarunkowania oraz daje różnorodne możliwości realizacji zawodu. Wszystkie specjalizacje wiążą się również z różnorodnymi potrzebami zawodowymi poszczególnych lekarzy. Jeżeli zależy nam, jako społeczeństwu, na jak najlepszej jakości usług, musimy uświadomić sobie, że w przeciwieństwie do wielu innych dziedzin, na medycynie nie warto oszczędzać – chodzi w końcu o najwyższą wartość jaką jest zdrowie człowieka.

 

Specjalistyczne potrzeby

Mnogość specjalizacji to również wyzwanie dla tych, których zadaniem jest wspomaganie pracy lekarzy. Każda specjalność generuje inne dodatkowe potrzeby, na które odpowiadać powinna obsługa gabinetu. W tradycyjnym paradygmacie prowadzenia działalności medycznej zadanie to leżało po stronie rejestratora i pielęgniarek – niespecjalistycznego personelu medycznego. Dzisiejszy stan rozwoju technologicznego pozwala rozwiązać większość problematycznych kwestii za pośrednictwem oprogramowania o rozbudowanych możliwościach i nieskomplikowanym, przyjaznym użytkownikowi interfejsie. Różnorodność zastosowania komputerowych systemów dla medycyny pozwala znacząco poprawić jakość pracy specjalistów i odciążyć już i tak bardzo obciążony personel medyczny.

 

E-przestrzeń, e-dokumentacja, e-dostęp – czyli program EDM wsparciem placówek medycznych

Pomoc w postaci kalendarzy web, aplikacji usprawniających kontakt z pacjentem czy jasny obieg wyników badań, do których zarówno pacjent, jak i lekarz mogą uzyskać dostęp na urządzeniu mobilnym w każdej chwili oddaje w ręce lekarzy narzędzia, które wpływają niezwykle korzystnie na życie zawodowe. Do podstawowej aplikacji, której wymogi stanowią klarowny zakres czynności związanych z umawianiem i kolejkowaniem wizyt można dodawać kolejne moduły, odpowiadające na potrzeby konkretnych specjalizacji. Chirurgom przyda się więc możliwość elektronicznego katalogowania zdjęć rentgenowskich w karcie pacjenta, dzięki czemu dostęp do tego typu dokumentacji będzie równie prosty, jak sprawdzenie, która jest godzina na telefonie komórkowym. Hematolodzy docenią szybki kontakt z laboratorium, dzięki któremu informacje o badanych próbkach będą dostępne natychmiast po zakończeniu procedur laboratoryjnych, nic się nie zagubi i nie zginie, a stała komunikacja sprawi, że wykonane testy będą tymi, które zlecono. Co więcej, cała dokumentacja przypisana do konkretnego pacjenta znajdzie się w tym samym miejscu, pozwalając na dokładniejsze zorientowanie się w jego historii choroby. Przy tym – żadnego kartkowania, luźnych stron, zapisków na marginesie, które łatwo przeoczyć i tym podobnego zamieszania administracyjnego.

 

Rozwiązanie dedykowane

Współczesne rozwiązania realizowane są w standardzie przejrzystości i personalizacji, co oznacza, że są naprawdę proste w prowadzeniu i obsłudze oraz na bieżąco dostosowywane do specyficznych potrzeb klientów medycznych różnych specjalności. Każda funkcja niestandardowa może być z łatwością dodana do podstawy oprogramowania jako jego rozszerzenie, co w przypadku bogactwa specjalizacji lekarskich jest właściwością bardzo przydatną. Projektanci oprogramowania do elektronicznej dokumentacji medycznej powinni ze swojej strony dołożyć wszelkich starań żeby brać pod uwagę specyficzne potrzeby związane z różnorodnymi specjalizacjami lekarskimi. Poszczególne moduły zwykle są ze sobą w pełni kompatybilne jeżeli pochodzą od tego samego wydawcy. Aby osiągnąć wysoki poziom funkcjonowania, najistotniejsza przede wszystkim współpraca i otwarcie na oczekiwania i potrzeby klientów.