Pytania otwarte w ankietach online

Program SurvGo™ oferuje dostęp do około 20 typów pytań podczas tworzenia kwestionariusza. Osoby przeprowadzające ankiety online, często decydują się na wykorzystanie w swojej ankiecie pytań otwartych. Daje to respondentowi pełną swobodę. 

Czy warto stosować pytania otwarte?

Warto być oszczędnym w stosowaniu pytań otwartych w badaniach internetowych. Zasadą przy projektowaniu ankiet jest, aby pytać tylko o to, co jest naprawdę ważne dla Twojej ankiety online. Unikaj pytań mniej istotnych o rzeczy, które chciałbyś wiedzieć. Dotyczy to zarówno pytań z narzuconą odpowiedzią, jak i pytań z otwartą odpowiedzią. Pamiętaj, więc o: wybieraniu pytania otwartego, jeśli lista narzuconych odpowiedzi jest Twoim zdaniem zbyt restrykcyjna.

Podczas opracowywania otwartych odpowiedzi sam stosuj pewne wytyczne. Bardzo przydatne może okazać się nadawanie poszczególnym odpowiedziom określonego kodu lub znaku. Prawidłowo określone wytyczne są potrzebne, aby mieć pewność, że powiązane wyniki otrzymają przypisany przez Ciebie kod.

Jak analizować pytania otwarte

Pytania otwarte mogą być analizowane na różne sposoby, w zależności od czasu, jaki chcesz poświęcić i precyzji, z jaką chcesz postępować. Możesz zdecydować się na selekcję odpowiedzi według własnego uznania. Kilka dobrze dobranych cytatów z odpowiedzi otwartych może ujawnić ważne trendy w Twoich wynikach zebranych z ankiety online.

Innym podejściem jest przetwarzanie odpowiedzi poprzez ich grupowanie. Odpowiedzi często mają tę samą treść sformułowaną inaczej. Łączenie podobnych otwartych odpowiedzi może znacznie uprościć opracowywanie wyników, a tym samym szybciej odzwierciedlić trendy. Aby pogrupować podobne odpowiedzi, można najpierw polegać na najbardziej powtarzających się słowach.

Odpowiedzi otwarte mogą być grupowane w uporządkowany sposób poprzez przypisywanie kodów. Opracowujesz kategorie dla odpowiedzi, a także kategorię dla oderwanych odpowiedzi.

Przeprowadzając ankiety online, nie powinno się stosować zbyt wielu pytań otwartych, gdyż są one trudniejsze w interpretacji. Przeanalizowanie pytań otwartych jest znacznie bardziej czasochłonne. Zastosowanie innych typów pytań także usprawni przebieg ankiety, co pozytywnie wpłynie na uzyskiwaną liczbę odpowiedzi zwrotnych. Spowoduje to, iż wyciągniesz odpowiednie wnioski do dalszych działań.